tirsdag 18. mai 2010

Oppsummering - Trykk & Foto

Foto
Å jobbe med foto har vært fantastisk! Å lære å ta gode bilder er kjekt og nyttig å ta med seg videre i livet og jeg har fått en god start i kunsten å bruke et kamera! Vi har lært om ulike funksjoner, teknikker og metoder for å ta ulike bilder. Vi har også hatt "5 kategorier"-oppgaver som har gitt oss frihet til å ta bilder selv som passer til kategoriene. Jeg er veldig fornøyd med undervisningen i foto og med at vi har besøkt fotoutstillinger som har inspirert meg (god alternativ undervisning)!

Trykk
Vi har også arbeidet med trykk - både lino og dyptrykk. Selv om ikke det er det morsomste jeg vet, har jeg lært mye om hvordan trykk fungerer og ulike prossesser. Vi besøkte også trykkeriet i Stavanger der vi fikk se proffe trykk og fikk en god omvisnig der! Så jeg føler jeg har lært masse om det, i tillegg til å ha prøvd det ut litt selv.

Blogging
Blogging er genialt - jeg kan blogge når som helst, hvor som helst! I tillegg har jeg en god del av arbeidene mine samlet på et sted. Det er rett og slett PRAKTISK! Det er også inspirerende å følge med på medelevers blogger. Ulempen med blogging er at alt ligger på internett - tilgjengelig for alle. Derfor er det ikke alltid like gøy å legge ut bilder eller arbeider en ikke er fornøyd med.

Arbeidsmetoder
Vi har hatt tavleundervisning, individuelt arbeid, gruppearbeid, fått besøk utenfra, besøkt utstillinger, sett film, brukt internett, arbeidet i Photoshop/InDesign osv., utforsket selv osv. i dette faget. Vi har hatt masse variasjon. Det er kjempe bra og gjør at faget unngår å bli kjedelig. I stedet blir det spennende og jeg har lyst til å lære mer! Jeg er kjempe fornøyd med de varierte arbeidsmetodene i faget og har lært utrolig mye.


Året som har gått har først og fremst vært utrolig lærerikt! Jeg har lært masse om hvordan et kamera fungerer, hvordan ta ulike bilder i ulike situasjoner, om trykk og ulike trykketeknikker, om kjente fotografer og om blogging og digitale verktøy. Jeg har også lært masse om Photoshop! Dette er definitivt blant de fagene jeg har lært mest i, i løpet av året.
Faget har også gitt meg mange gode oppgaver, som både har vært kjekke og utfordrende. Dersom det skulle ha vært noen endringer, synes jeg kanskje presset om at alt en lager skal ut på internett slik at alle kan se det, kunne blitt litt dempet. Men ellers er jeg veldig fornøyd med året som har gått!

Maria

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar